Experiment­baserad digital strategi

Uppdaterad

I en snabbt föränderlig värld kan ingen längre göra långsiktiga digitala strategier. Marknaderna rör sig helt enkelt för snabbt, så snabbt att spelplanen kan ha ändrat sig från en vecka till en annan – vilket gör att din årsplan inte är värd pappret den är skriven på nästa år, eller ens nästa kvartal.

Hur ska man då tänka inför sin produktlansering och med sin digitala marknadsföring?

Om det inte går att planera längre så måste man istället experimentera.

Tack och lov så har vi den vetenskapliga metoden. Om vi utgår från att vi inte kan förutspå om en strategi fungerar, så kan vi snabbt ta fram en mängd hypoteser, och kan göra små, snabba experiment för att antingen validera eller falsifiera dem.

  1. Det första nyckelordet här är snabbhet. Ett experiment bör helst löpa över ett par dagar snarare än månader, så försök att ta stora experiment och bryt ner dem eller pröva dem i ett annat sammanhang. Ska du testa en ny text på hemsidan? Varför inte skapa en annons på Google eller Facebook och A/B-testa texten där istället, och spara dagar om inte veckor på utveckling, design och copy. För att inte tala om kalendertid. Går det att få en insikt denna vecka istället för om 10 veckor så innebär det att vi kan ta nästa steg tidigare. Det är denna mentalitet som skapar hockeyklubbsgraferna av tillväxt som vi ser hos jättarna –  Dropbox, Facebook, Uber m.fl.
  2. Det andra nyckelordet är mängd. Det som av vår erfarenhet har allra störst påverkan på ett företags tillväxt är antalet experiment som görs.

Det starkaste KPI:et för digital tillväxt

Det starkaste KPI:et som är korrelerat till er (datadrivna) tillväxttakt är antal experiment som görs per vald tidsenhet.

  • Det är så man utför datadriven tillväxtoptimering.
  • Det är så man kommer framåt i denna, ofta förvirrande, digitala värld.
  • Det är det som är Growth Hacking enligt oss.

Det är dock lite mer komplicerat än att bara kasta spagetti på väggen och se vad som fastnar, men spagettin måste kastas. Varje iteration, varje liten förbättring, varje liten insikt som tar oss framåt, leder till inkrementell tillväxt. Viktigt att poängtera är att man med rätt kompetens och kunskap kan öka sina chanser ordentligt.

Ränta-på-ränta

Många, små, inkrementella ökningar över tid; en procent här, två procent där, tre procent där, ger ränta-på-ränta effekt. Så sätt igång och experimentera brett. Sätt ihop ett Growth Team, ta fram några hypoteser, och laborera friskt med produkt, marknad, kanalval och content, eller vad det än gäller. Samla in datan, tolka den, ta beslut. Rinse. Repeat. Rinse. Repeat.

Hur många experiment kommer ni upp i?

En hint, handlar det om antal per år ligger ni efter, medan om det är antal per vecka så ligger ni i framkant.

Rekommenderad läsning på ämnet