Attribuering

Vilket värde bör era marknadskanaler tillskrivas?

Vad är första respektive sista klicket värt i en kundresa? Hur mycket av intäkten ska tillskrivas en visad men ej interagerad annons? Frågor som självklart är svåra att svara exakt på. Här är det viktigt att lyfta blicken och inte stirrar oss blinda på sista klicket. När det har gjorts kanalexperiement och kanalval, så bör det kikas på hur synergi kan skapas mellan de olika kanalerna. Optimalt är såklart att kanalerna lyfter varandra.

Det bästa är när en kund stöter på marknadsföringsmaterial i olika kanaler vid olika tidpunkter i sin kundresa. En bildannons på facebook ena dagen och en Youtube-video en annan dag. Om trackingen är på plats kan man se hela kundresan, och därmed kan också hela säljtratten optimeras.

Det är möjligt att se vilken kombination av googlade sökord, Facebook-annonser och Youtube-videor som i slutändan leder till flest konverteringar. Och därefter optimera utefter det. Det är det som är Attribuering. Det är också möjligt att använda datan till att göra kohorts-analys. Då kan det göras informerade antaganden om kundbeteenden hos olika specifika typer av kunder.