Facebook-annonsering för crowdfunding-projekt
Senast uppdaterad januari 3, 2022 av Growth Hackers Sthlm
Enventys Partners är en byrå som specialiserar sig i Crowdfunding, market validation och produktutveckling samt e-commerce, allt under ett tak.
Roy Morejon berättar hur man bäst kör en kampanj för crowd funding, samt delar en del oväntade insights som kom fram när de hjälpte ett nytt skomärke att köra en kickstarter. Hela hans presentation återfinns här på slideshare.
- Varför ska man köra en Crowdfunding-kampanj?
- Pre-lansering – Strategi och Taktik
- Facebook-annonsering – Det viktigaste att ta med sig
- Skapa en sense of urgency
Varför crowdfunding?
Pre-lansering – Strategi och Taktik
Dina ledord inför lansering ska vara:
- Få förtroende – Skapa en närvaro och ge tillbaka till communityn
- Ge värde – Skapa en yta för dina kunder att besöka och hjälp till att lösa deras problem
- Var närvarande – under hela kundresan
Dina mål under prelansering däremot är:
- Samla in email leads
- Se till att dina pre-lanserings-leads får ett välkomst-email ASAP
- Håll dina leads engagerade med incitament för att bjuda in vänner eller dela
- Testa målgrupper, bilder/filmer och texter (använd dock endast en liten del av din budget i denna fas)
Facebook-annonsering – Det viktigaste att ta med sig
Har du hört talas om uttrycket “ABC – Always Be Closing” från filmen The Wolf of Wall Street? Inom digital marknadsföring heter det ABT – Always Be Testing.
Nyckeln till kampanjer som konverterar
- Starta med med låga budgetar, ca 50-100 kr om dagen.
- Starta med 3 annonser per annonsgrupp. Ha en basannons i alla annonsgrupper och 2 annonser med relevant copy för målgrupperna. Använd olika budskap baserat på om det är en tidigare kund, någon som nyligen besökt hemsidan eller baserat på olika intressen.
- Testa nya annonser efter 3-7 dagar.
Custom Audience-listor är mest effektiva
Bygg dina listor med hjälp av:
- Kundlistor – emails (tänk på GDPR)
- Web-besökare
- Facebook page-följare
- Facebook Video-visningar
- Look-a-likes (på de som konverterat)
Prioritera att skapa egna listor för:
- Segmentera dina kunder på topp 10 % utifrån Life Time Value
- Segmentera baserat på produkttyp de köpt
- Skapa look-a-likes för dessa segment
- Segmenterade kundlistor konverterar 6x bättre än annonsering baserad på intressen
- Kundlistor konverterar 4x bättre än annonsering baserad på intressen
- Look-a-likes konverterar 2x bättre än annonsering baserad på intressen
Skapa en sense of urgency
Detta görs med hjälp av ett flöde av meddelanden under kampanjen.
- [Just launched] LIMITED Early Birds
- Early Bird Almost Sold Out
- Don’t miss out on this flash sale
- LAST CHANCE: Final hours of campaign!
- Over 500 backers, only a few early birds left
Slutliga tips från Roy
- Gör prelanseringskampanjer för att få in Leads med Facebook
- Använd Custom Audiences för Facebook-annonsering (helst segmenterade på produkter dina kunder köpt tidigare), samt lookalikes på tidigare konverterade kunder:
- Kundlistor – emails (tänk på GDPR)
- Web-besökareAnvänd Custom Audiences för Facebook-annonsering (helst segmenterade på produkter dina kunder köpt tidigare), samt lookalikes på tidigare konverterade kunder:
- Facebook page-följare
- Facebook videovisningar
- Lookalikes (på de som konverterat)
- Bekräfta din hypotes/affärsmodell med Facebook Ads & Landningssidor
- Annonser med rörlig bild är bra
- ABT – Always Be Testing
- Se till att dina landningssidor konverterar, annars spelar inte trafiken någon roll!
- Skapa en “sense of urgency” med hjälp av fomo