Bud-optimering

Konsten att maxa AdWords och Facebook

För att maximera sin intjäning säljer Google och Facebook sina annonser i en auktion. Som annonsör är detta ett tillsynes lättbegripligt, rättvist och transparent sätt att prissätta annonserna. Men små detaljer kan påverka effektiviteten hos annonsbudgetar enormt. Hal Varian som är professor i micro-economy vid Stanford samt Chief Economist på Google. I videon nedan förklarar han mekanismen bakom Googles ”Generalized second price auction *.

Som Hal Varian belyser i videon är Quality Score (video) en mycket viktig komponent i hur pass billigt du får köpa dina klick. Det är något som kontinuerligt måste jobbas på i Ads-kontot för att behålla effektiviteten.

Den andra viktiga komponenten för att nå maximal effektivitet när det gäller att nå annonseringsmål är att sätta bra bud.

Strategin för att nå optimala bud är som Hal Varian själv beskriver det att:

  1. Estimera det förväntade värdet per klick (per sökord / device / geo / audience osv)
  2. Sätta bud som gör att man betalar rätt marginalkostnad per klick (Incremental Cost per Click / ICC)
  3. Upprepa processen med feedback från tidigare bud och annonsutfall

* Facebook använder en lite annan auktion än google (en Vickrey-Clarke-Groves auktion), men från en annonsörsperspektiv är det ingen större skillnad på hur man bör förhålla sig.

Vi på Growth Hackers har tidigare varit involverade i att bygga bolag som stått sig mycket bra ur ett performance perspektiv. Även på den globala marknaden. Därför är vi i en bra position för att rekommendera en approach som passar just din situation i termer av vilka verktyg som bör användas.