Kanal-experiment

VART NÅS FRAMTIDA KUNDER MEST EFFEKTIVT

När målgruppen har kokats ner, så ska det göras ett optimalt kanalval för att nå de personer som ingår i den. Det kan finnas en hypotes om vilka kanaler som kan vara bäst. Det är dock bra att göra experiment för att täcka in alla möjligheter. Fördelarna med online marknadsföring är självklart den större mätbarheten. Samt möjligheten att optimera kanalen löpande genom att studera den data som kommer in från siten eller appen. Detta kommer bli som en löpande utbildning i målgruppens beteende. 

Skillnad mellan marknader?

Kanaler och verktyg skiljer sig beroende på om det är en B2C eller B2B marknad. I en B2C marknad kan det bara bra att börja med de största kanalerna. Vilket är Adwords och Facebook/Instagram som också är enklast att komma igång med. Därefter kan det experimenteras med tex Snapchat, RTB/Programmatic, Affiliate-nätverk, Influencer-nätverk och SEO. Är det ett B2B sammanhang kan det vara bra att börja med Adwords och Linkedin för att skapa intresse för tjänsten och driva besökare in till hemsidan. Då är det förstås fördelaktigt om det finns intressant innehåll finns att läsa eller titta på. 

För att få ta del av innehållet på en B2B sida brukar man lägga innehållet bakom ett e-mail formulär för att få reda på vem kunden är och samtidigt sätta en cookie på användaren. Då kan den potentiella kundens resa följas och fortsätta att kommunicera med kunden via e-mail, detta hanteras av ett så kallat Marketing Automation system. Här går det bra att fortsätta experimentera med flera kanaler som tex Content-nätverk. Även  samma kanaler som man använder sig av i B2C sammanhang kan testas för se om de fungerar för just din produkt eller tjänst.

När ett par kanaler är uppe och tillräckligt med data på t.ex. registreringar eller köp samlats in, kan samarbetet mellan olika kanaler uppenbara sig. Det vill säga hur de de samverkar för att driva en konvertering. Hur det spåras detta och analyseras detta kallas för attribuering.