Sätt en kanalstrategi som maximerar ROI

Senast uppdaterad juni 29, 2022 av Linn Teichert Asplund

Det kan vara svårt att veta hur man ska allokera sina budgetar på diverse kanaler. I den här artikeln belyser vi vikten av att harmonisera kanalstrategin.

Generellt sett får marknadschefer rapporter och budgetförslag från sina byråer eller olika team inhouse. Det kan vara svårt att veta vem man ska ge den största budgeten. Kanske blir det den som skriker högst eller de som visar snabbast resultat? 

Den här modellen hjälper er att genomföra en optimeringsteknik av er kanalportfölj genom att visualisera olika ROI-nivåer per kanal, enligt er valda attributionssmodell. Man vill sträva efter att harmonisera ROI nivåerna för att ingen kanal ska vara under- eller överutnyttjad. 

ROI är ojämnt fördelat på kanaler vilket är ett symptom på att budgetallokeringen inte är optimal! 😟

ROI är balanserat på kanalerna vilket betyder att vi maximerar ROI på den totala budgeten! 👏🏻

Viktigt att tänka på:

Grunden till denna taktik vilar på UTM-länkar. Urchin Tracking Module (UTM) ger oss möjlighet att tagga upp, följa och jämföra trafiken från olika kampanjer. Här kan ni skapa UTM länkar! En sak som är väldigt viktig är att marknadsteamet eller du som marknadsförare är noggranna med UTM-strukturen.