Hur man sätter ihop sitt Growth Team
Senast uppdaterad januari 3, 2022 av Growth Hackers Sthlm
Vi på Growth Hackers Sthlm brukar rekommendera små, snabba test, i liten skala. Så gott som oavsett vad det gäller. Det är därför inte så konstigt att det också är vår rekommendation när det kommer till hur du bör tänka när du sätter ihop ett Growth Team.
Ett Growth Team är alltid ett multidisciplinärt team av personer med olika kompetenser.
Varför ett Growth Team?
Tanken med tillväxtteam (Growth Teams) är att löpande sätta representanter från både Marknad, Produkt och Teknikutveckling men också t.ex. Sälj, Design och Kundservice i samma rum. Och sedan få dem att tillsammans söka efter svaret på en enda fråga: Hur kan vi öka vår tillväxt? (med mandat att faktiskt göra något åt det också – detta är viktigt! Ett tandlöst tillväxtteam tappar modet snabbt och blir bara en kostnadspost)
Det som händer när vi gör detta är att vi undkommer silo-tänket. Och uppnår synergieffekter. När Sälj och Marknad börjar prata med varandra, och har samma slutmål, så slutar Marknadsavdelningen att dra in så många leads som möjligt till säljarna, och fokuserar istället på att dra in den sortens leads som konverterar bäst. Vilket leder till tillväxt.
Och när Produkt och Kundtjänst börjar prata med varandra, så slutar Kundtjänsten att fokusera på hur de ska bli snabbare på att svara på frågor om hemsidan, och ger istället Produktteamet tillräckligt med kött på benen för att de ska kunna göra hemsidan så bra att de frågorna aldrig ställs igen. Vilket även det leder till tillväxt.
Hitta era growth hackers
Så börja med att hitta rätt personer. De får gärna vara orädda nytänkare, men viktigare ändå är att de är nyckelpersoner i verksamheten som har mandat att ta beslut. För det är först då ni verkligen kommer loss från silo-tänket och de långa ledtiderna. De får inte vara rädda att argumentera för sin sak då det kommer vara olika viljor med olika bakgrund som möts.
Det är nämligen då ni kan göra många, små, snabba experiment som ökar tillväxten. Experiment så små att de är klara på bara ett par dagar, så att alla i Growth-teamet kan se tillväxten i datan från vecka till vecka i er dashboard i Growth-mötet, och ta beslut om nya experiment utifrån det. Det blir en god cirkel av “wins” som ger ett svårslaget momentum och engagemang. Viktigt är att man är beredd att kavla upp ärmarna när något behöver göras för det finns ingen annan som kommer utföra det som ett growth-team kommer fram till, en vanlig tillväxtdödare är att teamet fastnar i ideation och inget utförs.
Det är inte en slump att företag som har vuxit sig stora, som Uber, AirBnB, Facebook och Google alla tidigt var ute med handlingsfasta Growth Teams. Ge det en chans och var medveten om att det måste få ta lite tid att förändra ett arbetssätt. Ni kommer inte att ångra er.