Vem och Vad är en Growth Hacker?

grundarna till growthhackers

Artikel 3 i serien ”Därför behöver du känna till Growth hacking”. Låt oss börja med:

Vad är en Growth hacker?

”En growth hacker är någon vars sanna fokus är tillväxt” – Sean Ellis

Detta har blivit den stora skillnaden från traditionell marknadsföring som är bredare och också inkluderar varumärke och kundrelationer. Growth hacking fokuserar på tillväxt och den data och förmåga som behövs för att möjliggöra tillväxt via teknik och experiment. Fokus är att göra och inte planera.

Detta anammades först av Techstartups men har nu spridit sig inom näringslivet då det är en effektiv approach för framdrift, innovation och tillväxt. Läs mer om detta här: Vad är Growth hacking?

 

Hur jobbar en Growth hacker?

En Growthhacker jobbar tvärfunktionellt över organisationen direkt mot ledning eller i stora organisationer Sälj & Marknad, men med kontaktpunkter inom, IT, sälj, marknad, kommunikation, operations och produktutveckling. Hen är inte bättre än en marknadsförare, inte heller är en marknadsförare rakt av utbytbar mot en growth hacker! En growth hacker är och jobbar annorlunda än en marknadsförare. En marknadsförare fokuserar ju förstås också på tillväxt, men inte enbart som sitt enda(!) fokus.

Varje beslut, taktik, strategi är sprunget ur ett tillväxtfokus. Detta kan vara ett tueggat svärd för det finns långsiktiga mjuka värden som inte tas till hänsyn av ren tillväxt, tänk skillnaden på hur noterade och onoterade bolag fungerar, en growth hackers horisont inkluderar inte ”vad händer med vårt varumärke?”, ”Vad gör vi utifall XYZ händer?”, ”Vad ska bli nästa steg när produkt X har spelat ut sin roll?”.

A growth hacker is someone who has thrown out the playbook of traditional marketing and replaced it with only what is testable, trackable, and scalable. Their tools are e-mails, pay-per-click ads, blogs, and platform APIs instead of commercials, publicity, and money – Ryan Holiday

 

 

Vem är en Growth hacker?

Förvånansvärt nog kommer de oftast inte från traditionell marknadsföring utan har oftast mer teknisk bakgrund vilket behövs för att förstå dagens mer tekniskt tunga produkter och tjänster men också för att intressera sig för den datadrivna analysen och uppsjö av verktyg som finns till hjälp där ute för den moderna marknadsföraren.

En ingenjör kan vara en growthhacker, precis som att en marknadsförare eller beteendevetare kan vara det. En growthhackers personlighet är en central del av hens styrka! Den så kallade T-specialiseringen (ofta använd på svenska universitet för att beskriva ingenjörsinriktningen Industriell ekonomi).

Growth hackers karaktärsdrag
En growth hackers personlighetsprofil beskrivs bäst som en T-profil

 

Genom att ha baskunskaper inom samtliga områden kommer en growthhacker väldigt långt, alternativt vet vad hen behöver beställa från en specialist. Paretos lag, den så kallade 80/20-regeln är här en central del – genom att kunna 20% av området så kan man åstadkomma 80% av önskad effekt och detta är i de flesta fall tillräckligt! Med det sagt så har growthhackers alltid ett eller ett par specialistområden, oftast den disciplin hen kommer ifrån, inom marknadsföring, programmering, UX eller design.

Mer specifikt så har en growth hacker en unik kombination av marknadsföringskunskaper, teknisk expertis, en förkärlek för siffror och nyfikenhet för att förstå bakomliggande orsaker till händelser.

 

Behöver jag en growth hacker?

Svaret här är ju alltid det beror på, men det finns ingen organisation som inte berikas av det i vår erfarenhet. Även om utväxlingnen och effekten kan te sig väldigt olika. Det största värdet generellt över hela bolagsvärden är det ändrade mindsetet, krossfunktionsarbetet, beslutssystem grundade i data och experimentering och inte historia, svågerpolitik, okunskap eller gissningar

 

Varför är det så svårt att hitta growth hackers?

Jo, därför deras personlighet och arbetsbeskrivning ser ut ungefär såhär:

  • Bred kompetens 
  • Ingenjör
  • Nyfiken
  • Teknisk kompetens
  • Psykologi- och/eller människointresse
  • Kommunikativ
  • Affärsintresse
  • Doer – 80/20 (eller 60/40) inställning tills saker och ting
  • Besatt av att förbättra saker
  • Vågar sänka sina egna idéer
  • Arbetar med små förändringar
  • Besatt av sina mätfaktorer
  • Kreativ
  • Kan ”timeboxa” ”hur ska hen annars någonsin få något gjort?”
  • Våga säga ifrån och ta risker

Utbud <-> Efterfrågan för growth hackers är ungefär 1 till 7 (enligt growthtribe.io) Detta beror på den breda kunskapsbasen som behövs av förhållandevis nya verktyg och kunskapsområden vilket i sin tur begränsar det till människor som är väldigt nyfikna och uppdaterade

Vidare läsning:

Andra artiklar i artikelserien ”Growth hacking för utomstående”.