GA4 2022
Senast uppdaterad maj 20, 2022 av Alexander Rydberg Ling
I mitten av oktober 2021 lanserades Google Analytics 4 (GA4). Vi har fått flera frågor från våra kunder om hur de ska förhålla sig till den nya versionen, vad skillnaderna är och om man måste byta nu direkt.
Här sammanfattar vi ett antal råd och tips vi lärt oss efter att ha använt verktyget ett par månader. Den här artikeln kommer kontinuerligt uppdateras med fler tips och guider. Har ni fler frågor hjälper vi gärna till, här hittar ni våra GH4 paket.
Uppdatering 2022-03-16
Google Analytics 3, Universal Analytics kommer sluta ta emot ny data från 1a juli 2023.
Vad är GA4?
Google analytics 4 har funnits i en betaversion sen sommaren 2019 men då kallades den App + Web Property som i sin tur bygger på Google Analytics for Firebase. Mycket av den tekniska infrastrukturen i den nya versionen kommer också från Firebase Analytics. Syftet med GA4 är alltså att förenkla tracking av mobilappar och webbplatser och förena datan i en och samma property.
GA4 ser och fungerar väldigt annorlunda än tidigare versioner av Google Analytics.
Krista Seiden introducerar Google Analytics 4 så här:
Kör dubbelt GA4 + GA3 nu under våren 2022
Vi själv började tracka dubbelt i oktober och detta rekommenderar vi alla våra kunder. Dubbeltracking innebär att du skapar en GA4 property och köra den parallellt med Universal Analytics (GA3). På så sätt samlar du in data i den versionen du kommer använda dig av framåt samtidigt som du behåller kontinuitet och validerad data i GA3.
Hur skiljer sig då GA4 från GA3?
Allt är event
GA4 är eventbaserat. Sidvisningar, tidsmätningar och transaktioner som tidigare var separata hits är events i nya GA.
”Universal Analytics hit types include page hits, event hits, ecommerce hits, and social interaction hits.
https://support.google.com/analytics/answer/9964640?hl=en
In contrast, Google Analytics 4 property measurement is event-based, with the principle that any interaction can be captured as an event. As such, Universal Analytics property hit types translate to events in a Google Analytics 4 property.”
Enhanced Measurement
När du installerar en GA4 porperty kan du med funktionen Förbättrad mätning aktivera automatisk tracking av följande event:
- scroll,
- utgående länkar,
- internsök,
- interaktioner med videospelare,
- nedladdning av filer
Du behöver alltså inte lägga in kod på din webbplats eller i Google Tag Manager för att tracka ovanstående event.
En plats för webb- och appanalys
Det har historiskt varit svårt att mäta interaktioner och kundresor mellan webb och app. GA4 är byggt för detta.
Om ni använder Firebase idag så kommer ni att kunna integrera existerande data med en ny GA4 property. Det går däremot inte att integrera GA3-data in i GA4. Versionerna är helt enkelt för olika rent tekniskt.
Vårt förslag för att lösa detta är att bygga en dashboard i Google Data Studio och använda historisk GA3-data och framtida GA4-data i den.
Med GA4 går det att mäta hur lång tid något tar
GA3 var aldrig särskilt bra på att mäta tid. GA4 är markant bättre på vissa delar av detta pga. att den bygger på events.
Med funktionen Elapsed time kan du visa hur lång tid det tar för era användare att genomföra olika events. Det här är bra för dig som vill mäta hur lång tid era användare läser era bloggposter eller hur lång tid det tar mellan olika events.
Funnels
Det här är, enligt oss på Growth Hackers, en riktigt drömfunktion! Funnels i GA3 var aldrig riktigt så användbara eller så bra som de skulle kunna ha varit. Det var i GA360 de kom till sin rätt. Med GA4 kan alla nu bygga egna funnels som kan ta in historisk data, som går att segmentera och som du kan bygga nya audiences ifrån. Bara detta gör det värt att implementera GA4 enligt oss.
Big Query Export
Detta förtjänar en egen bloggpost och den kommer i januari för det här är en sån funktion som får Growth Hackers analytiker att tro på tomten igen. Tidigare var den här funktionen också bara tillgänglig för GA360 konton. Men nu kan alltså du som har GA4 stoppa in rå eventdata rakt in i ditt data warehouse där du kan bygga allt från prediktiva analyser till machine learning-modeller för att motverka kundtapp osv. Som sagt, mer om detta i januari 2021!
Server-Side Tagging
Ett helt nytt sätt att implementera tracking via GTM. Här hittar du vår post om server side tagging. I den beskriver vi hur SST fungerar hur du implementerar det.
Sammanfattningsvis har vi dessa råd att ge:
- Deadline för GA3 är 1a juli 2023, sen slutar den ta in ny data.
- Det är dags att implementera GA4, ju tidigare desto mer data kan du använda för en historisk analys.
- GA4 är radikalt annorlunda än GA3 så du behöver ta dig tid att sätta upp det ordentligt.
- Behöver ni hjälp med GH4 implementeringen hjälper vi givetvis till se våra paket här.