Tips och råd om GA4 innan du tar julledigt

I mitten av oktober lanserades Google Analytics 4 (GA4). Vi har fått flera frågor från våra kunder om hur de ska förhålla sig till den nya versionen, vad skillnaderna är och om man måste byta nu direkt. Här sammanfattar vi ett antal råd och tips vi lärt oss efter att ha använt verktyget ett par månader. Under 2021 kommer vi uppdatera den här artikeln med fler tips och guider.

Vad är GA4?

Google analytics 4 har funnits i en betaversion sen sommaren 2019 men då kallades den App + Web Property som i sin tur bygger på Google Analytics for Firebase. Mycket av den tekniska infrastrukturen i den nya versionen kommer också från Firebase Analytics. Syftet med GA4 är alltså att förenkla tracking av mobilappar och webbplatser och förena datan i en och samma property. 


GA4 ser och fungerar väldigt annorlunda än tidigare versioner av Google Analytics. 

Krista Seiden introducerar Google Analytics 4 så här:

Ska du lägga mellandagarna på att uppgradera till GA4? 

Nej det är inget måste! Det har (vad vi bara kan anta vara i clickbait-syfte) cirkulerat en del bloggposter och YouTube-videos som hävdar att det är kris och panik. Det är det verkligen inte.

Det vi själva har gjort och det vi rekommenderar våra kunder att göra är att börja dubbeltracka. Alltså skapa en GA4 property och köra den parallellt med Universal Analytics (GA3). På så sätt samlar du in data till en property som du förr eller senare kommer gå över till. Samtidigt lär du dig att använda den nya versionen och bibehåller all rapportering och alla dashboards du byggt på data från GA3.

Obs: GA3 kommer inte försvinna på länge, så du har gott om tid på dig. 

Hur skiljer sig då GA4 från GA3?

Allt är event 

GA4 är eventbaserat. Sidvisningar, tidsmätningar och transaktioner som tidigare var separata hits är events i nya GA

Universal Analytics hit types include page hits, event hits, ecommerce hits, and social interaction hits.
In contrast, Google Analytics 4 property measurement is event-based, with the principle that any interaction can be captured as an event. As such, Universal Analytics property hit types translate to events in a Google Analytics 4 property.

https://support.google.com/analytics/answer/9964640?hl=en

Enhanced Measurement

När du installerar en GA4 porperty kan du med funktionen Förbättrad mätning aktivera automatisk tracking av följande event:

  • scroll, 
  • utgående länkar,
  •  internsök, 
  • interaktioner med videospelare,
  • nedladdning av filer

Du behöver alltså inte lägga in kod på din webbplats eller i Google Tag Manager för att tracka ovanstående event.

En plats för webb- och appanalys

Det har historiskt varit svårt att mäta interaktioner och kundresor mellan webb och app. GA4 är byggt för detta. 

Om ni använder Firebase idag så kommer ni att kunna integrera existerande data med en ny GA4 property. Det går däremot inte att integrera GA3-data in i GA4. Versionerna är helt enkelt för olika rent tekniskt.  

Vårt förslag för att lösa detta är att bygga en dashboard i Google Data Studio och använda historisk GA3-data och framtida GA4-data i den.

Med GA4 går det att mäta hur lång tid något tar

GA3 var aldrig särskilt bra på att mäta tid. GA4 är markant bättre på vissa delar av detta pga. att den bygger på events. 

Med funktionen Elapsed time kan du visa hur lång tid det tar för era användare att genomföra olika events. Det här är bra för dig som vill mäta hur lång tid era användare läser era bloggposter eller hur lång tid det tar mellan olika events.

Funnels

Det här är, enligt oss på Growth Hackers, en riktigt drömfunktion! Funnels i GA3 var aldrig riktigt så användbara eller så bra som de skulle kunna ha varit. Det var i GA360 de kom till sin rätt. Med GA4 kan alla nu bygga egna funnels som kan ta in historisk data, som går att segmentera och som du kan bygga nya audiences ifrån. Bara detta gör det värt att implementera GA4 enligt oss.

Big Query Export

Detta förtjänar en egen bloggpost och den kommer i januari för det här är en sån funktion som får Growth Hackers analytiker att tro på tomten igen. Tidigare var den här funktionen också bara tillgänglig för GA360 konton. Men nu kan alltså du som har GA4 stoppa in rå eventdata rakt in i ditt data warehouse där du kan bygga allt från prediktiva analyser till machine learning-modeller för att motverka kundtapp osv. Som sagt, mer om detta i januari 2021!

Och ja, självklart finns det en massa annat bra, men det saknas även lite funktionalitet

Ny preview och debugger och ett nytt sätt att hantera persondata är två bra nya funktioner. Det saknas dock en del filter, viss attributionsrapportering och integrationer till t.ex. Google Optimize och vissa 360-funktioner.

Sammanfattningsvis har vi dessa råd att ge:

  • Ta julledigt i lugn och ro, GA3 kommer finnas kvar.
  • GA4 är inte riktigt färdigt ännu, det fattas funktioner och integrationer som många av oss behöver för att arbeta med webb- och appanalys
  • När du kommer tillbaka efter jul och nyår ta dig tid att implementera GA4 så att du har historisk data där när du en dag flyttar över.
  • Gränssnittet är väldigt annorlunda så skynda inte in i den nya versionen.