Server Side Tagging (SST). Vad det är och varför du borde bry dig

Senast uppdaterad september 22, 2023 av Growth Hackers Sthlm

Varför du borde bry dig

Integritetspolicy policys som GDPR , CCPA, HIPAA och försök av Apple, domstolar och regeringar för att reglera användningen av personuppgifter ändrar för närvarande om vårt digitala landskapet. Och kom ihåg att även GoogleMarknadsföring, tracking och våra digitala analysverktyg påverkas av dessa initiativ och regler. Detta leder till stora förändringar i hur vi kan bearbeta data och sätta upp tracking som följer det nya reglementet. Med en förändring som är så pass ny, utan kristallklara riktlinjer befinner vi oss fortfarande i något grumligt vatten. Tolkning och efterlevnad skiljer sig från företag till företag där de juridiska avdelningarna får sätta sitt perspektiv snarare än tydliga riktlinjer från policies och regeringar. tar bort tredjepartscookies 2023.

Marknadsföring, tracking och våra digitala analysverktyg påverkas av dessa initiativ och regler. Detta leder till stora förändringar i hur vi kan bearbeta data och sätta upp tracking som följer det nya reglementet. Med en förändring som är så pass ny, utan kristallklara riktlinjer befinner vi oss fortfarande i något grumligt vatten. Tolkning och efterlevnad skiljer sig från företag till företag där de juridiska avdelningarna får sätta sitt perspektiv snarare än tydliga riktlinjer från policies och regeringar.

Från och med Juli 2020 ansågs avtalet som tillät dataöverföring mellan USA och EU vara otillräckligt. Vilket har lett till att användning av Amerikanska servrar har blivit en juridisk gråzon. Använder du t.ex. Facebook-annonser samt tracking eller är din webbplats ansluten till Facebook med tillhörande pixel? Google eller TikTok? Då arbetar ni sannerligen i denna gråzon och kan utsättas för granskning.

Men tack vare SST kan du ta dig ur denna gråzon! Utöver det finns de andra värdefulla fördelar med SST, däribland förbättrad sidladdning, vilket har visat sig kan förbättra både Conversion rate, minska Google Ads CPC (via ökat kvalitetsresultat) samt SEO.

Server Side Tagging

Det är viktigt att notera att det fortfarande pågår en hel del debatt om vad som anses acceptabelt enligt GDPR-reglerna och vad som inte är det, så medan SST kanske inte är svar på alla problem kommer det att hjälpa dig att ta bättre kontroll över dina data och ge något av ett skyddsnät.

Så vad är SST? Som namnet antyder flyttar det i huvudsak hanteringen och distributionen av data från webbläsaren till en privatägd server. Det är inte komplicerat i sig, eftersom det i princip bara innebär att införa en proxy för all data att passera, men det kan vara lite knepigt men om du implementerar det rätt är fördelarna stora. En SST-lösning kan i princip ge dig full kontroll över all data du samlar, samt minimerar risken att inga dataläckor sker till tredjepart.

Här är en länk till våran guide om GA4 där hittar info hur det skiljer sig från Universal Analytics.

Skillnaden mellan Server Side Tagging och Client Side Tagging

För att förstå skillnaden låt oss först titta på Client Side Tagging (CST).

För närvarande är flera taggar inställda för att spåra olika typer av data direkt i webbläsaren. Denna data samlas in per leverantör (Facebook, Google etc.), och informationen skickas från webbläsaren till leverantören.

Allt händer i webbläsaren tack vare JS-koden som laddas av användarens webbläsare.

Hur SST fungerar är att istället för att ha flera taggar från olika företag i webbläsaren, som spårar samma sak, skickas all data istället över till en server som du äger. Dataägaren analyserar sedan datan och väljer vilka delar som är relevanta att skicka vidare till leverantörer. Servern fungerar som en proxy så att det är möjligt att ta bort all PII och ytterligare rensa data.

Detta är vad vi menar med fullt ägande, eftersom det är helt upp till dig vilken data som distribueras till vem.

Förutom dataägande, innebär det också att funktionalitet kan flyttas till servern istället för att ha JS-kod som körs i webbläsaren. I teorin kommer detta att göra det snabbare att ladda din sajt, särskilt om den har många saker på gång som tar tid. Webbplatshastighet är en av de mest avgörande faktorerna när det kommer till SEO, så detta kan ha stor inverkan på din domän och affär.

Så, hur implementaras SST?

SST implementerings guide

Följande behövs:

  • Google Tag manager
  • Google cloud platform
  • Domän + subdomän

Som första steg i installationen behöver vi skapa en serverbehållare för GTM. Här kommer vi senare skapa våra taggar för att konfigurera hur vi vill distribuera vår data.

Steg två är att använda Google Cloud Platform för att starta, konfigurera och ansluta en server, det är denna som lagrar datan innan den skickas vidare till respektive leverantör. Vi använder en GCP´s tilldelade servrar (men du har även möjlighet att ansluta dina egna servrar)

Du bör vara medveten om att användningen av GCP kommer att medföra månadskostnad för att lagra din data. Vi denna kalkylator kan du uppskatta din kostnad baserat på trafik.

När servern är ansulten kommer veriferingen se ut som nedan:

Observera att standard-URL:n för din server initial pekar på en GTM-instans. Vi kommer behöva justera så att URL:en pekar mot vår subdomän. Genom detta kommer de tredjepartscookies vi addera omvandlas till förstapartscookies.

Nästa steg är att konfigurera subdomänen och verifiera äganderätten till den i GCP.

Genom att följa GCP-guiden för SST får du en token som du lägger till som text på din webbplats för verifiering.

När den har verifierats kan vi ansluta vår subdomän till servern. Vi valde att kalla vår subdomän ‘collector.growthhackers.se’.

Slutligen måste vi uppdatera våra DNS-poster för att möjliggöra säkerhet. Detta är något din utvecklare enkelt borde kunna fixa.

Efter lite dev-hjälp har vi nu en verifierad subdomän. Se bara till att tilldela rätt server-url när du konfigurerar din serverbehållare i GTM, så här:

Och det är allt! Nu har vi de grundläggande inställningarna på plats och kan börja bygga taggar för att bearbeta och skicka data.

Vad ska man tänka på när man sätter upp SST?

nan vi går vidare vill vi belysa några delar om SST. När de kommer till webbläsarskydd och transparens. Sekretessvänliga webbläsare och spårningsblockerare som tillägg fungerar i första hand genom att svartlista en samling webbadresser som används för att skicka data till. Ett exempel på en sån adress är den Facebook-pixeln skickar data till.

De granskas kontinuerligt för att säkerställa hur webbsidor använder data och vart den skickar informationen. Detta görs för att säkerställa att webbplatser inte spårar användarna som väljer att neka cookies.

Eftersom vi nu använder 1:a parts cookies och skickar all data till vår egen subdomän, kommer tracker-blockers inte längre att kunna se vart data skickas, så data:n blir praktiskt taget osynliga. Det gör det också svårare att granska vart datan tar vägen.

Det innebär att man kan kringgår blockerare/cookie-compliances om vi inte är försiktiga. Vilket skapar ett större ansvar för domänägaren. Här förespråkar vi tydlig transparens och givetvis att man följer användarnas begäran och har tydliga cookies-banners som ger användaren möjlighet att själv bestämma om dem vill bli trackade eller ej.

Slutligen bör det noteras att SST fortfarande är ganska nytt och släpptes ur beta i september 2021 (https://blog.google/products/marketingplatform/360/bring-performance-and-privacy-together-server-side- tagging/), så det kan fortfarande finnas några buggar, som med all ny programvara. Hittills har vi inte hittat något allvarligt men det kan vara bra att ha i åtanke om du väljer att implementera SST.

Fördelar och nackdelar med SST

Fördelar

  • Äganderätt av data – Koppling mellan webbläsare och tredjepartscookies är helt bortplockad
  • Mer kontroll – se till att datan rensas från PII om det behövs.
  • Ersättning av tredjepartscookies
  • Mindre JavaScript körs i webbläsaren => Bättre laddningshastigheter => Perfekt för SEO och Google-annonsers kvalitetsresultat
  • Fler möjligheter (t.ex. databerikning)

Nackdelar

  • Nytt paradigm for tagging, bears childhood diseases
  • Mer utvecklingsresurser
  • Serverkotnader
  • Göra det möjligt att kringgå webbläsarspårningsskydd som integritetsvänliga webbläsare. Mycket viktigt att se till att opt-out-mekanismerna fungerar och är anpassade till användarinställningarna
  • Alla produkter från USA-baserade företag kan fortfarande vara problematiska enligt GDPR, vilket framgår av Schrems

Läs mer om GA4, SST och BigQurey i vår GA4 guide som du hittar längst ner på sidan – länk

Vill du implementera Server Side Taggning?

Boka en gratis rådgivning med en av våra expert!

Written by Oscar Beronius