Marknadsföring förändras – det blir enklare, eller?
Senast uppdaterad januari 3, 2022 av Growth Hackers Sthlm
Vi ser en subtil förändring inom digital marknadsföring – men som kommer ha stor effekt. Det handlar om att sättet som vi kan nå kunder på håller på att förändras.
Leverantörerna, Google och Facebook som står för största delen av marknaden, har gjort några stora förändringar på senare tid. Dessa leder till att de effektivt tar över en stor del av arbetet med att ställa in och optimera annonserna. Det kommer att bli, har redan blivit betydligt enklare att lägga upp och hantera annonser.
Google satsar på UAC fullt ut för mobilapp-kampanjer
Google introducerade för 2 år sedan “Universal App Install Campaigns” – en kampanj där man lägger in upp till 20 bilder, 20 videos, 20 HTML5-annonser och 4 text one-liners á 25 tecken och så väljer Google själv det som fungerar bäst och var (Youtube, Display, Google Play och Sök), förenklar avsevärt konfigureringen för marknadsföraren men gör de också trubbigare. Det går t.ex. inte att styra vilken text som kommer i vilken ordning eller till vilket visuellt element. Motiveringen är enligt Google att deras optimeringsalgoritm med automatisering och machine learning gör ett bättre jobb än de flesta marknadsförare. Och därmed så ger de också mer kundnytta med denna förändring.
Det går fortfarande att köra vanliga kampanjer i mobilen med syfte att driva till en webbsida.
Detta behöver du känna till om UAC
Nu den 15 november så valde Google även att ta bort alla andra typer av kampanjer som leder till app stores och tillåter bara UAC.
Detta gör också att fokus flyttas från bud och plattformsval till att driva mot engagement genom utvalda in-app-events (så som bokning, köp, första åktur osv). Google säger att de som optimerar sina kampanjer mot detta istället för bara en app-nedladdning har 140% högre konvertering. Dock så fungerar detta olika bra från fall till fall beroende på typ av event man väljer. Google’s machine learning förstår ju inte vad eventet är utan försöker bara hitta liknande trafik som den ser utför det önskade eventet. Detta gör att det är betydlig enklare att t.ex. få bra resultat med attribut som är tydliga så som ålder, religion eller region. Men om det handlar om att hitta besökare som väljer ett av två generiska alternativ blir betydligt svårare. T.ex. om man väljer färgen grön framför färgen blå.
Google och Facebook favoriserar de bästa annonserna
De senaste två åren så har både Facebook och Google förändrat sina algoritmer mot att dramatiskt favorisera annonser som får bra engagement. Vi pratar om de topp 2-3% av bäst mottagna annonserna får extrema rabatter i auktionerna genom högre Quality score/Relevance – så att göra annonser som engagerar är extremt önskvärt.
Enhörningsannonser – det är inte linjärt vilka annonser som är bra utan logaritmiskt
EDIT 2018-01-20: Facebooks uppdatering den 12 januari påverkar nu enhörningarna dramatiskt då den får 80% lägre organisk spridning enligt pressreleasen.
I facebooks fall så belönas man även genom organisk räckvidd. Detta innebär att det är otroligt värdefullt när man lyckas med en annons som fångas upp av algoritmen. De kallas numera för Enhörningar (och övriga annonser kallas åsnor)
Sean Ellis och Larry Kim hade en bra genomgång om detta över på Growthhackers.com för den som vill fördjupa sig ( 1h Webinar + 130 slides).
Detta ger marknadsförare möjligheten och drivkraften att fokusera på att skapa innehåll som engagerar vilket borde vara innehåll som också är intressant och relevant. Om ni ser till att förutsättningarna finns för en stor produktionsmaskin och kompetens för uppföljning så kommer ni snart att finna era enhörningar.
Vad är då nästa steg?
Ta enhörningarna och sprid dem i olika kanaler, gör varianter, skapa nytt liknande innehåll och gå sedan vidare när det inte längre fungerar. Det kan ibland vara värt att återuppväcka en gammal enhörning – Någon som fortfarande minns ”Red bull ger dig vingar”? Den kördes ju för ett tag sedan igen.