TRE TIPS PÅ HUR DU LYCKAS MED GOOGLE PERFORMANCE MAX

Senast uppdaterad juni 29, 2022 av Linn Teichert Asplund

Automatiseringen inom marknadsföring har ökat under åren. Med automatisering kommer en annan typ av komplexitet. I den här artikeln går vi igenom Googles nya kampanjtyp: Performance Max. Det blir enklare att lägga upp annonser, men blir det bättre?

Performance Max

Google Performance Max är en sorts Rolls Royce för kampanjer som lanserades för att “förenkla” för annonsörer. Det är all-in-one automatiserad kampanjtyp som kräver minimal set-up och Google försäkrar oss om att de kommer visa annonsen i passande kanaler (Search, Maps, Display, Gmail, Discover och Youtube). 

Viktigt att ha i åtanke är att Performance Max inte ännu är en självstyrande bil. Det är centralt att du som jobbar med growth fortfarande matar in kontextuell information för annars kanske du inte riktigt får ut det du vill från dina annonser. 

Viktigt att tänka på:

1. Se till att målen är rätt 

Liknande att lära upp en ny kollega behöver du alltid ge automatiseringen tydlig riktning. Om du talar om för automatiserade Google Ads att målet är att få leads, kommer du förmodligen få det. Men var målet korrekt? Du ville ha konverterande leads. Kom ihåg att det är viktigt att hitta sätt att mata mål-relaterad data till Google så de kan ge dig vad du vill ha. 

2. Utnyttja förstapartsdata

Det har inte undgått någon att det pågår ett stort skifte från tredjepartsdata inom digital marknadsföring. Det betyder att förstaparts data blir viktigare och viktigare. Om du har en lista på existerande kunder, använd den datan i dina google ads kampanjer för att förbättra targeting. Såklart så kommer Googles AI förmodligen lära sig vilken typ av målgrupp som är bäst att rikta in sig på själv, men varför ska vi potentiell ge Google en massa pengar för att ta reda på det när vi kunde ha gett den informationen från start. 

3. Tydliga CTAs

Ni kanske är väldigt vana att skriva annonser eller posts i sociala medier som syftar till att dra till sig uppmärksamhet. Vi behöver ofta en catchy bild eller titel för att stå ut i feeden nuförtiden. Dock, använder folk Google för att söka efter saker som dom ofta vet att de behöver. Om ni kan hjälpa så försök att svara på deras frågor och försäkra dem om att er lösning är den bästa. Hur? Jo inkludera era value propositions och tydliga call-to-actions i annonstexten i annonstexten vilket sen kommer bli delar i era RSA (Responsive Search Ads).