Googles tre rekommendationer för att skapa värde och förtroende för dataintegritet

Senast uppdaterad juni 29, 2022 av Alexander Rydberg Ling

En kort sammanfattning där Google förklarar hur de tänker kring integritet när det kommer till förstapartsdata och hur man bygger relationer baserade på värde och förtroende.

Meningsfullt

Enligt nya studier är 9/10 vuxna mer benägna att handla av ett varumärke som ger erbjudanden och rekommendationer som är relevanta för dem. När människor ser värdet i ett utbyte är det mer sannolikt att de delar med sig av sin data, vilket i sin tur gör att du kan göra framtida besök än mer meningsfulla. Det skapas ett värdeutbyte som gynnar bägge parter. I utbyte att du får tillstånd att använda deras data får de en mer personlig använda resa i gengäld. En relation baserad på värde och förtroende.

Hanterlig

När användare vet att de delar data själva får kontroll över sina beslut, är de mer mottagliga och upplever den reklam de ser som relevant. Studier har visat att människor är tre gånger mer benägna att reagera positivt på reklam när de känner att de har kontroll över sin data. Så ge kunderna kontroll över sina datainställningar och funktioner. De bör bestämma hur deras information används och när den raderas.

Minnesvärd

För att människor ska kunna reagera positivt på marknadsföringen de ser, bör människor kunna komma ihåg att ha delat informationen som informerar marknadsföringen de fått. Det som hjälper här är full transparens, göra människor medvetna om att information samlas in, vara tydlig med hur den kommer att användas och kommunicera värdet de kommer att få genom att ge data behörigheter. Din integritetspolicy ska vara fri från komplicerad juridisk text och lätt att hitta.

Sammanfattningsvis, för att bygga förtroende hos kunderna behövs:

  • Ett tydligt värdeutbyte
  • Ge användaren kontroll över sina egna databeslut
  • En transparent integritetspolicy som förklarar hur ditt varumärke/företag kommer använda den data som delas

Om du kan bygga din data strategi efter dessa principer kommer du att upptäcka att din publik blir mer mottaglig för din marknadsföringen och skapa trovärdighet och tillit vilket gör alla till vinnare.

[Why value and trust matter for data privacy, Think With Google, Youtube]

psst, är du intresserad att läsa mer om förstapartsdata? Glöm inte bort att ladda ner vår guide 🙂 Förstapartsdata Strategi