Senaste inlägg

GA

Google Analytics (GA) – är en mjukvara från Google som finns både som gratis och betalversion. Det är ett av de vanligaste programmen för att analysera beteendet från besökarn på en hemsida. GA har skapat mycket av det som idag är branschstandard inom webbanalys. Här kan du bland annat följa mätvärden så som antal besökare, tid på sidan, vilka sidor som besöks, varifrån besökarna kommer innan de landar på din hemsida (google, facebook, direkt, email etc) och mycket mycket mera.

GA är en viktig del i att utvärdera din ROI eller ROAS på marknadsföring.

Inom ehandel och andra affärsmodeller där köp görs direkt på sajten så erbjuder GA också en tillägstjänst gratis som heter (enhanced) ecommerce tracking och innebär att transaktioner kan följas, inklusive antal produkter, sku-koder, skatt, returer m.m.

Om du vill utvärdera hur dina sidor står sig mot varandra, din SEO, utför A/B-test eller annan CRO så har GA även en del i detta. Därför är GA eller annan alternativ webbanalysmjukvara central för ditt growth team.

Det finns för närvarande fyra versioner av GA; Google Analytics, Universal Analytics (två versioner) och Google Analytics 4 (vi har ett helt inlägg om det här). De tre första ser likadana ut och det mesta av skillnaden ligger under huven så folk hänvisar oftast bara till dem som ”Google Analytics” eller ”GA” – men den här nya versionen, GA4, är en annan femma då den har ett helt nytt GUI och eftersom den kommer att ta över som den enda tjänsten som stöds i juli 2023.

Google Analytics versioner:

  1. Den första versionen är den klassiska Google Analytics (GA) som använder ga.js JavaScript Library
  2. Den andra versionen är Universal Analytics (UA eller GA2) som använder analytics.js JavaScript Library
  3. Den tredje versionen är också Universal Analytics (UA, men egentligen UA2 eller GA3) men distribueras med gtag.js JavaScript Library istället
  4. Den fjärde versionen är Google Analytics 4 (GA4) som också använder gtag.js JavaScript Library men istället för en hitsbaserad modell använder en ny mätmodell som är baserad på ”Events + Parametrar