Facebook ”tar bort” företag och organisationer från nyhetsflödet

Senast uppdaterad januari 3, 2022 av Growth Hackers Sthlm

Mark Zuckerberg annonserade i dagarna (11 januari) att spridning av uppdateringar från organisationer och företag i Facebook kommer minskas dramatiskt genom att man ger dem upp till 5x sämre organisk räckvidd.

Zuckerberg meddelade att anledningen är att material som inte är ifrån användarna numera dominerar våra facebookflöden – vilket går direkt emot vad Facebook vill åstadkomma – hjälpa oss att hålla kontakten med våra vänner och familj. Detta beror på att de i snitt postar 10x mer än vanliga användare.

Mark Zuckerberg Facebook
Mark Zuckerberg – Facebook

“recently we’ve gotten feedback from our community that public content — posts from businesses, brands and media — is crowding out the personal moments [from friends and family] that lead us to connect more with each other.”

Det som kommer berikas är kommentarer och svar på kommentarer snarare än likes. 

Hur påverkar detta då?

Detta kommer få effekten att företag lägger mindre tid på organiskt innehåll och istället köper annonser – vilket även har varit effekten senaste åren sedan de senast införde begränsningar på hur mycket organisk räckvidd en post kan få.

Inc har skrivit en detaljerad artikel om pressreleasen och allt vad det innebär för den som vill fördjupa sig vidare.

Vad kan man göra som företag?

1. Säkra att ens följare som vill ta del av ens material fortfarande får det. Uppmana (tipsa) om funktionen välj vem du vill se först under inställningar för nyhetsflöde. På det här sättet kommer man fortsatt att kunna få material från de organisationer man vill följa.

Välj vem du vill se först Facebook
Instruktion för att fortsatt få ALL information från ett företag

2. Skapa innehåll som engagerar. Det är nämligen så att Facebook ger en extrem organisk räckviddsbonus – de får viral spridning – till de topp 10% inlägg som får mest engagemang (delningar med en kommentar, delningar, kommentarer, emoji, likes). Det är ett sorts poängsystem där bland det mest värdefulla är att få delningar med kommentar från en delning eftersom att det är svårast att fuska sig till och även innebär högt engagemang. Larry Kim har döpt den här typen av inlägg till enhörningar (förmodligen med inspiration av definition från de topp startups som växt snabbt och kallas enhörningar).

Vi kommer skriva en separat artikel om enhörningar (annonser – ej tech startups) snart så håll utkik!