Optimera mot snabba konverteringar eller Lifetime Value?

Senast uppdaterad juni 29, 2022 av Linn Teichert Asplund

I den här artikeln berättar vi mer om hur du ska tänka kring prioriteringar i din marknadsföring. Ska man tänka kortsiktigt eller långsiktigt? Snabba konverteringar eller Lifetime Value?

Vad är svaret på frågan?

Svaret är Lifetime Value och nu kommer vi gå igenom hur ni boostar LTV. För att göra det måste ni identifiera vad som får era existerande kunder eller användare att stanna med er.

Kohortanalysen

Nedan har ni en kohortanalys. Detta kan bli ett första steg i att få reda på varför ett visst segment väljer att stanna längre än andra. 

I tabellen nedan kan du se att första kolumnen visar månaderna under 2021. Andra kolumnen visar procentsatsen av användare som fortsätter använda appen följande månad sedan dagen de installerade appen, och så fortsätter det. 

Gröna rutor = 100% 
Röda rutor = 0%

Vad får vi ut av detta?

Vi kikar på gruppen av användare som signade upp på appen i oktober. Bevisligen är det någon typ av aktivitet, kampanj, feature eller förändring som har gjort att dessa användare stannar kvar längre än de andra grupperna. 

En sådan här typ av löpande analys kan hjälpa er hitta intressanta mönster som ni sedan kan gräva djupare i, vilket förhoppningsvis kan boosta era användares Lifetime Value.