S(p)årbarhet efter utfasandet av tredjepartscookies

Senast uppdaterad juni 29, 2022 av Linn Teichert Asplund

I denna artikel går vi igenom vad en “cookie” är och varför är vi så beroende av de och tips på hur du ställer om och lyckas med Growth Marketing i ett landskap utan tredjeparts-cookies.

Vad är en cookie?

En kaka är en textfil som den webbplats du besöker sparar på din dator eller telefon. Det finns cookies som vi behöver för att få webbplatser att fungera bra och de som förbättrar användarupplevelsen. När vi pratar om cookies i det här sammanhanget så handlar det främst om cookies för att styra och mäta annonskampanjer och lära sig användarbeteenden.

Olika typer av cookies

Första- och tredjeparts-cookies finns för att spåra användarbeetende online, men samlas in och används på olika sätt. Skillnaden mellan första- och tredjeparts-cookies handlar om vem som använder datan. En förstaparts-cookie samlar in och skickar data om ditt användarbeteende till den som äger den webbplats du besöker. En tredjeparts-cookie skickas till en tredje part, till exempel Google eller ett företag som vill veta hur du surfar vidare från en annons. Det är tredjeparts-cookies som gör att du får upp annonser på den mattan du kikade på förra veckan. 

Vad kommer hända med digital marknadsföring när tredjeparts-cookies blir ovanligare?

Först och främst kommer riktad marknadsföring via tredjeparts-cookies minska. Det kommer helt enkelt bli svårare för en tredjepart att anpassa sin marknadsföring. Redan 2017 begränsade Safari tredjeparts-cookies, därefter följde Firefox som 2019 valde att blockera det som standard i deras webbläsare. Även Google (Chrome) har meddelat att de kommer fasa ut tredjeparts-cookies helt under 2022. Anledningen? Jo, att skydda användarnas personliga integritet.

Tips på hur du ställer om och lyckas med Growth Marketing i ett landskap utan tredjeparts-cookies

Dags att ta kontrollen över din egen data

När tredjeparts-cookies fasas ut blir det än viktigare att ha förstaparts-cookies. Här gäller det att använda dem rätt och riktigt, så att de förbättrar användarresan för dina besökare.

Transparens

Berätta för dina besökare vilka cookies ni använder och låt dem själva välja om de vill bli spårade eller ej. Lär dig spåra utan support från till exempel Google eller Facebook. Nu är dags att ni själva lär er att spåra eller tagga era besökare och användare. 

Krossfunktionalitet

Nu gäller de att bli kreativ och ett första steg är skapa ett samarbete mellan flera avdelningar eller team på ert företag. Ofta finns kunskapen internt. Det gäller bara att hitta ett forum där alla kan vara med och bidra, inte bara din marknadsavdelning. Bjud med säljare, utvecklare, grafiska designers och copywriters.

Uppdatera till Google Analytics 4 redan nu

Att ha ett uppdaterat analysverktyg är såklart avgörande för vårt jobb. GA4 kommer vara den enda versionen av Google Analytics som fortsätter samla in data från och med Juli 2023. Tack och lov så kommer det göra spårbarheten av mobilappar och webbplatser enklare när det väl är på plats.

Vi hjälper gärna till med migreringen. Här kan du läsa mer!