Fem punkter för att skapa en strategi kring förstapartsdata

Senast uppdaterad juni 29, 2022 av Alexander Rydberg Ling

1. Identifiera dina affärsmål och definiera din strategi

Vilka är dina affärsmål? Vad är viktigast för ditt företag. Är det lojalitet eller att skaffa nya kunder & leads? När du har bestämt målen för kundupplevelsen och anpassat dem till din affärsplan, använd dem för att välja vilken data som är ett måste och vilken data som är bra att ha.

Till exempel, om bevarande eller lojalitet är ditt huvudmål bör dina transaktioner och crm-data vara dina primära datakällor. Du kan sedan använda den informationen för att skräddarsy din kommunikation, erbjudande, produktrekommendationer eller personliga erbjudanden för att öka kundernas engagemang med ditt företag och dina produkter.

2. Ge dina kunder värde i utbyte mot deras data

Användningen av förstaparts data är ett tvåvägs utbyte av värde. Kunden får en mer personlig upplevelse genom användbar information, erbjudanden eller assistans. Och ditt företag får möjligheten att leverera en personligare kundupplevelse.

När du planerar din förstaparts datastrategi, gör det klart för kunden att du är ansvarig med datan. Med övergången till att människor vill ha mer information om hur deras data används och mer försiktiga med sitt samtycke, se till att vara transparent om varför du samlar in data och vad värdet är för kunden.

3. Se till att du har både tech stack och organisationen redo

För att få ut så mycket som möjligt av förstaparts data är det viktigt att ha rätt teknik, människor i organisationen och att implementera rätt processer.

Du samlar förmodligen redan in förstaparts data idag. Det kan vara i form av transaktionsdata, crm-data, användarbeteende i appar eller så kanske du har ett lojalitetsprogram. En bra start i för en lyckad datastrategi är att koppla ihop de data man har med varandra och inte att hålla dem i silos.

Detsamma gäller för organisationen. Skapa tvärfunktionella team som arbetar tillsammans för att utnyttja data och expertis från flera olika team som marknadsföring, teknik, ekonomi, inköp.

4. Experimentera och lär er i korta sprinter

När du har bestämt dig för vilken förstaparts data du ska samla in och hur och var du ska samla in och hantera den, kan du börja fokusera på hur du använder data för att förbättra kundupplevelsen.

Att sikta på en-till-en-anpassning står högt på agendan för de flesta företag, men med den tid och pengar det kommer att kosta är det kanske inte värt det. Att implementera en experiment-och-lär-process är ett effektivt sätt att identifiera vilken nivå av personalisering som behövs och vilka kundsegment som ska inriktas på.

5. Förbättra och validera med korrekt mätning

För att en förstaparts datastrategi ska bli framgångsrik behöver du mätning. Genom att till exempel mäta effektiviteten av marknadsföringskanaler där du använder din data kan du optimera din mediemix. Men om du går ett steg längre och mäter effektiviteten av din datastrategi kan det påverka optimeringen av den övergripande marknadsföringsstrategin.

För mer info om Förstapartsdata ladda ner vår guide!