Vad är förstaparts data?

Senast uppdaterad juni 29, 2022 av Alexander Rydberg Ling

Den här artikeln är en kort sammanfattning om vad förstapartsdata är och hur det skiljer sig från tredjeparts- och andrapartsdata.

Förstaparts data

Information som erhålls under direkta interaktioner med ditt företag, oavsett om det är på din webbplats, app, i butik eller via telefon, kallas förstapartsdata.

Andraparts data

Inte lika omdiskuterat men kort sagt, data från en partner/källa du känner. Andra parts data har många likheter med first eftersom det kommer direkt från källan som samlat in den – data är mer exakt än från en tredjeparts källa. Partnerskap och samarbeten är den bästa vägen för att få andra parts data.

Tredjeparts data

Slutligen det hett diskuterade ämnet – tredjepartsdata. Tredjepartsdata kommer från en samlad källa där data samlas in från flera webbplatser och plattformar. De samlar in denna data genom att köpa förstaparts data från webbplatser, appar etc

So how do you gather first party data?

Första interaktion

Informationen som erhålls under direkta interaktioner med ditt företag, oavsett om det är på din webbplats, app, i butik eller via telefon, kallas förstapartsdata. Varje interaktion din konsument har med ditt företag ger dig en möjlighet att lära dig mer om dem och stärka din relation. Det är därför viktigt att ha verktygen och samtycke för att hantera människors data. Så, hur gör du det? Tänk till att börja med följande information om webbplatsbesökare:

Bygga en infrastruktur för tagging

Genom att bygga en solid “taggning infrastruktur” kan du använda den information som besökarna bidrar med när de interagerar med din webbplats. Sätta upp Site-wide tagging som omfattar hela hemsidan kan hjälpa dig att mäta interaktioner på rätt sätt genom att skapa förstapartscookies. Använd Googles globala webbplats tagg eller Google Tag Manager.

Användare av mobilappar kan också utbyta förstaparts data. Ett mjukvaruutvecklings kit kan integreras i din mobilapp. Detta gör att du kan samla in data från användare gör i appen,.

Partnerskap

Om den direkta konsument modellen inte fungerar kan B2B-partnerskap göra det möjligt för dig att interagera med användare direkt och få förstaparts data. Om du till exempel är ett skönhetsföretag kan du prova att arbeta med en leverantör av prenumerationsboxar, som Glossybox, för att utöka din publik och samla in data.

Sammanfattningsvis vad är ska man tänka på?

Använd förstaparts data från dina besökare både via webb, app och via denna data lära dig mer om hur de interagerar och ta vara på insikterna och lär dig hur du kan förbättra användare resan.

Partnerskap och B2B band kan hjälpa dig att öka din räckvidd och hjälpa dig att få in än mer insikter.

Det väsentliga är att du vill visa mer skräddarsydda annonser, erbjudande som dina användare uppskattar och anser relevant för dem. Tanken är att ju mer värde och relevans din annonsering ger, desto mer sannolikt är det att dina användare reagerar positivt.

För mer info ladda ner vår guide om First Party Data Strategy!