Search Engine Optimization (SEO) – står för sökmotoroptimering och handlar om att optimera innehåll på internet för att bli hittat och rankas högt av sökmotorer så som Google, Bing eller Yahoo. Det ligger i gränslandet mellan marknadsföring och webbplatsunderhåll och faller därför ofta mellan stolarna.
SEO består främst av två delar:
- On-page SEO
- On-page delas även in i Innehåll (Content), vilket är sådant du kan se och läsa
- Samt Teknisk SEO, vilket handlar om tekniska aspekter så som hur snabb en sida är eller att element (rubriker, bilder, filmer etc) har markerats rätt i koden
- Off-page SEO – vilket i princip likställs med backlinks (länkar från andra sajter) men innehåller även konversationer i sociala medier
Gällande Off-page SEO är det bra att veta att alla länkar är inte bra! Det finns länkar som inte ger någon hjälp alls, det bestäms av den hemsidan som länken ligger på med en s.k. ”nofollow” (numera finns även ”sponsored” och ”ugc”) eller ”follow” tagg. Har sidean givet din länk, en sektion av sidan som din länk är på (t.ex. kommentarsfält) eller hela sidan ”nofollow” då kommer sökmotorerna inte att räkna dessa länkar alls.
Är länken från en sida som sökmotorerna anser spammig (dålig) så är det också en nackdel istället för en fördel. Detta beror på att många försöker fuska med länkar genom att köpa dem eller via byteshandel, vilket inte är så det är tänkt. De ska vara en signal att det de länkar till faktiskt är värdefullt innehåll.