Senaste inlägg

ROI

Return On Investment (ROI) – Den viktigaste KPI:n för många digitalt mogna företag. Genererar er marknadsföring vinst och hur stor vinst givet annonskostnader och overhead. Skillnaden på ROAS och ROI är att ROI inkluderar (bör inkludera) strukturella kostnader så som mediabyrå och personal, medan ROAS bara inkluderar annonskostnader. Många anger felaktigt ROI när de menar ROAS i dashboards och rapporter.

SAAS

Software as a Service (SaaS) – Det betyder att man köper en mjukvara som en tjänst på et abbonemang och att den tillhandahålls från leverantören istället för en licens och att du själv behöver köra mjukvaran lokalt. Oftast behövs ingen klient alls utan tjänsten körs i browsern, men ibland så behöver man installera en tunn klient. SaaS-tjänster har betydligt mer komplicerade affärsmodeller då man behöver beräkna kundens LTV och CAC för att veta om ens marknadsföringsinvestering är effektiv eller inte.

SEM

Search Engine Marketing (SEM) – är marknadsföring i sökmotorer som främst är textbaserad, men kan även vara produktannonser. I Google är det de översta träffarna med den lilla ”ad”-texten framför sig samt shopping-annonserna. Det vanligaste är att man använder sig av CPC / PPC som modell för betalning men man kan även använda sig av CPA eller CPM. SEM är ofta en av de viktigaste om inte den viktigaste kanalen för de flesta affärsmodeller då den bemöter ett explicit behov. Man brukar dela in betalt sök i generiskt och varumärke, där varumärke är avsevärt mycket billigare än generiskt men något som nya företag eller små företag inte kan dra samma nytta av. Det finns även olika filosofier huruvida man bör lita till att ens SEO ”gratis” ska fånga upp varumärkessök istället, eller att om någon söker på ditt varumärke så borde de ju därmed inte låta sig avledas av andra varumärkens annonser (men så är dock inte alltid fallet).

SEO

Search Engine Optimization (SEO) – står för sökmotoroptimering och handlar om att optimera innehåll på internet för att bli hittat och rankas högt av sökmotorer så som Google, Bing eller Yahoo. Det ligger i gränslandet mellan marknadsföring och webbplatsunderhåll och faller därför ofta mellan stolarna.

SEO består främst av två delar:

  1. On-page SEO
    1. On-page delas även in i Innehåll (Content), vilket är sådant du kan se och läsa
    2. Samt Teknisk SEO, vilket handlar om tekniska aspekter så som hur snabb en sida är eller att element (rubriker, bilder, filmer etc) har markerats rätt i koden
  2. Off-page SEO – vilket i princip likställs med backlinks (länkar från andra sajter) men innehåller även konversationer i sociala medier

Gällande Off-page SEO är det bra att veta att alla länkar är inte bra! Det finns länkar som inte ger någon hjälp alls, det bestäms av den hemsidan som länken ligger på med en s.k. ”nofollow” (numera finns även ”sponsored” och ”ugc”) eller ”follow” tagg. Har sidean givet din länk, en sektion av sidan som din länk är på (t.ex. kommentarsfält) eller hela sidan ”nofollow” då kommer sökmotorerna inte att räkna dessa länkar alls.

Är länken från en sida som sökmotorerna anser spammig (dålig) så är det också en nackdel istället för en fördel. Detta beror på att många försöker fuska med länkar genom att köpa dem eller via byteshandel, vilket inte är så det är tänkt. De ska vara en signal att det de länkar till faktiskt är värdefullt innehåll.