Senaste inlägg

301

301 är permanent omdirigering av en sidadress. Detta används vid byte av hemsidor för att bevara sökmotoroptimeringen (SEO) när en sida får ett nytt namn samt för att länkar inte ska leda till en 404 sida.

404

404 är ett felmeddelanden många av oss är vana att se på internet när man klickar på en länk som inte fungerar. Men den riktiga definitionen är att besökaren lyckades kommunicera med servern, men servern kunde inte hitta det som önskades i.e. en bruten länk.

GA

Google Analytics (GA) – är en mjukvara från Google som finns både som gratis och betalversion. Det är ett av de vanligaste programmen för att analysera beteendet från besökarn på en hemsida. GA har skapat mycket av det som idag är branschstandard inom webbanalys. Här kan du bland annat följa mätvärden så som antal besökare, tid på sidan, vilka sidor som besöks, varifrån besökarna kommer innan de landar på din hemsida (google, facebook, direkt, email etc) och mycket mycket mera.

GA är en viktig del i att utvärdera din ROI eller ROAS på marknadsföring.

Inom ehandel och andra affärsmodeller där köp görs direkt på sajten så erbjuder GA också en tillägstjänst gratis som heter (enhanced) ecommerce tracking och innebär att transaktioner kan följas, inklusive antal produkter, sku-koder, skatt, returer m.m.

Om du vill utvärdera hur dina sidor står sig mot varandra, din SEO, utför A/B-test eller annan CRO så har GA även en del i detta. Därför är GA eller annan alternativ webbanalysmjukvara central för ditt growth team.

Det finns för närvarande fyra versioner av GA; Google Analytics, Universal Analytics (två versioner) och Google Analytics 4 (vi har ett helt inlägg om det här). De tre första ser likadana ut och det mesta av skillnaden ligger under huven så folk hänvisar oftast bara till dem som ”Google Analytics” eller ”GA” – men den här nya versionen, GA4, är en annan femma då den har ett helt nytt GUI och eftersom den kommer att ta över som den enda tjänsten som stöds i juli 2023.

Google Analytics versioner:

  1. Den första versionen är den klassiska Google Analytics (GA) som använder ga.js JavaScript Library
  2. Den andra versionen är Universal Analytics (UA eller GA2) som använder analytics.js JavaScript Library
  3. Den tredje versionen är också Universal Analytics (UA, men egentligen UA2 eller GA3) men distribueras med gtag.js JavaScript Library istället
  4. Den fjärde versionen är Google Analytics 4 (GA4) som också använder gtag.js JavaScript Library men istället för en hitsbaserad modell använder en ny mätmodell som är baserad på ”Events + Parametrar

GA4

Google Analytics 4 (GA4) är den senaste versionen av GA som på sikt antas ersätta vanliga GA (universal analytics). GA4 har flera skillnader som man bör känna till. Det kan hantera både hemsidor och mobilappar, det erbjuder API till Google cloud (vilket är bra för man kan bara behålla data i GA4 i 13 månader till skillnad från vanliga som har flera alternativ för data retention), det kommer med ett antal funktioner och event förkonfigurerade redan (Enhanced measurement events och Automatically collected events)

SAAS

Software as a Service (SaaS) – Det betyder att man köper en mjukvara som en tjänst på et abbonemang och att den tillhandahålls från leverantören istället för en licens och att du själv behöver köra mjukvaran lokalt. Oftast behövs ingen klient alls utan tjänsten körs i browsern, men ibland så behöver man installera en tunn klient. SaaS-tjänster har betydligt mer komplicerade affärsmodeller då man behöver beräkna kundens LTV och CAC för att veta om ens marknadsföringsinvestering är effektiv eller inte.

SEO

Search Engine Optimization (SEO) – står för sökmotoroptimering och handlar om att optimera innehåll på internet för att bli hittat och rankas högt av sökmotorer så som Google, Bing eller Yahoo. Det ligger i gränslandet mellan marknadsföring och webbplatsunderhåll och faller därför ofta mellan stolarna.

SEO består främst av två delar:

  1. On-page SEO
    1. On-page delas även in i Innehåll (Content), vilket är sådant du kan se och läsa
    2. Samt Teknisk SEO, vilket handlar om tekniska aspekter så som hur snabb en sida är eller att element (rubriker, bilder, filmer etc) har markerats rätt i koden
  2. Off-page SEO – vilket i princip likställs med backlinks (länkar från andra sajter) men innehåller även konversationer i sociala medier

Gällande Off-page SEO är det bra att veta att alla länkar är inte bra! Det finns länkar som inte ger någon hjälp alls, det bestäms av den hemsidan som länken ligger på med en s.k. ”nofollow” (numera finns även ”sponsored” och ”ugc”) eller ”follow” tagg. Har sidean givet din länk, en sektion av sidan som din länk är på (t.ex. kommentarsfält) eller hela sidan ”nofollow” då kommer sökmotorerna inte att räkna dessa länkar alls.

Är länken från en sida som sökmotorerna anser spammig (dålig) så är det också en nackdel istället för en fördel. Detta beror på att många försöker fuska med länkar genom att köpa dem eller via byteshandel, vilket inte är så det är tänkt. De ska vara en signal att det de länkar till faktiskt är värdefullt innehåll.

Spindel

Spindel – Det är en komponent från sökmotorerna som indexerar internet genom att ”spindla” säg igenom internet. En sökmotors spindel (också kallad för Crawler eller [ro]bot) följer länkar till olika sidor på din sajt och till andras. Det är därför som backlinks är så viktigt (se SEO). Spindeln gör kopior på de hemsidor den besöker och sparar dem i sin sökmotors index, det är därför som bara de sidor som blir spindlade kommer upp när du söker och det kan skilja sig åt från sökmotor till sökmotor och gång till gång.