Google Consent Mode v2

Användardata med hög integritet

Håll dig i framkant av förändringarna, bevara användarintegriteten och behåll värdefull användardata.

Kontakta oss idag och för att säkerställa korrekt konverteringsspårning och möjlighet till analysoptimering i Google Ads & Google Analytics.

E-privacy & GDPR
E-privacy &
GDPR
Snabb implementation
Snabb
implementation
Rätt beslut med rätt data
Rätt beslut
med rätt data
Pålitlig användarresa
Pålitlig
användarresa

Våra kunder

Frågor & svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om Google Consent Mode v2.

Saknar du något? Tveka inte att höra av dig.

Vad är Google Consent Mode?

Google Consent Mode är en funktion som ger dig, som ägare till en domän, möjlighet att anpassa beteendet för cookies/spårning baserat på användarens samtycke. Det ger användarna kontroll över hur deras data används för reklam och analys. Samtycket fångas upp genom användarens val från cookiebanner och delas sedan med Google för att anpassa beteendet för Google Ads, Analytics och tredjeparts pixlar som skapar och läser cookies.

När kommer Google Consent Mode v2?

Google Consent v2 lanserades den 6 mars 2024.

Varför Google Consent Mode v2?

Med de nya regeländringarna från 2024, särskilt Digital Markets Act (DMA) i European Economic Area (EEA), krävs det att företag som Google, som anses vara ”gatekeepers”, samlar in användarsamtycke för användning av deras plattformstjänster. Det blir nödvändigt för företag som Google att se till att även deras användare följer rätt reglemente när det gäller samtycke.

Vad händer om jag inte uppdaterar till Google Consent v2?

Om du inte aktiverar Google Consent Mode v2 innan den 6 mars 2024 kommer din webbplats inte längre kunna samla in data om användare från EEA området i Google Analytics 4 eller Google Ads, vare sig samtycke eller inte från användaren. Funktioner som konverteringar, remarketing och målgrupper kommer inte heller vara tillgängliga i Google-produkter.
Aktivering och konfigurering av Google Consent Mode v2 är inte bara en rekommendation utan helt avgörande för företag som vill fortsätta använda GA4 och Google Ads. Utan detta riskerar företag att förlora 30-60% av sin data från Google samt möjligheten att skapa målgrupper och remarketing i GA4 och Google Ads.

Hur aktiverar jag Google Consent Mode v2 på min webbplats?

För att aktivera Google Consent Mode v2 på din webbplats måste du uppdatera din cookiebanner och implementera de nya samtyckesstatusarna:

  • ad_user_data
  • ad_personalization

Detta kräver vanligtvis ändringar i koden för att säkerställa korrekt hantering av användarsamtycke och överföring av information till Google.

Läs gärna mer hos Google

Vill du ha hjälp med din implemention hjälper vi gärna till, boka ett möte så guidar vi er vidare.

Vilka är de nya samtyckesstatusarna, ad_user_data och ad_personalization?

De nya samtyckesstatusarna ad_user_data och ad_personalization används för att specificera användarsamtycke för reklamsyften och personifierad reklam. Genom att förstå och implementera dessa statusar kan du finjustera och anpassa hur Google Ads och andra plattformstjänster behandlar användardata för marknadsföringsändamål.

Hur påverkar Digital Markets Act (DMA) Google Consent Mode?

Digital Markets Act (DMA) i EEA ställer krav på ”gatekeepers” som Google att samla in användarsamtycke för användning av deras plattformstjänster. Google Consent Mode v2 blir nödvändigt för att följa dessa regeländringar och säkerställa överensstämmelse med lagstiftningen.

Vad händer om mitt företag förlorar data från Google?

Om ditt företag inte uppdaterar till Google Consent Mode v2 och förlorar data från Google kan det påverka din förmåga att analysera webbplatsprestanda, skapa målgrupper och genomföra effektiv reklam. Förlusten av data kan också begränsa möjligheterna till remarketing och konverteringsoptimering i Google Ads och GA4. Det är därför viktigt att implementera den nya versionen för att undvika dessa potentiella konsekvenser.

Våra verktyg

För oss att det viktigt att alltid kunna erbjuda våra kunder de främsta verktygen för att lyckas online. Därför samarbetar vi med Google och Cogny för att kunna erbjuda bästa möjliga analys och e-privacy.
Läs mer om våra case

Aleris

Från Universal Analytics till GA4. Från GA4 till ökade insikter och nya hastigheter i tillväxtarbetet

Vill du veta mer om Consent mode v2?

Boka in en gratis konsulation med oss på Growth Hackers för att prata konverteringsspårning och analysoptimering i Google Ads & Google Analytics.

Övriga tjänster

Measurement

Vi kan spårning, validering och analys

Alternativ till GA4

Letar du alternativ till GA4?

B2B Leadsgenerering

Hitta potentiella kunder för dina tjänster

Digital Marketing

Datadriven och kundfokuserad marknadsföring