Kom igång med Growth Management Del 3

Senast uppdaterad juni 28, 2022 av Linn Teichert Asplund

Det här är den sista delen i serien Kom igång med Growth Management! Nu börjar det roliga. För att skapa hållbarhet så rekommenderar vi att vara väldigt metodiska och hålla er till den iterativa processen.

Om ni har satt er growth formula, growth rate samt hittat ert fokusområde så har ni lagt en bra grund för ert growth team. Kika på den illustrationen på growth processen nedan och läs mer om growth mötet och vad som sker efter det på följande sida.

Growth Processen

Growth Mötet

Analys av fokusområdet

Målet är att ha någon typ av data eller analys att presentera varje growth möte. Growth teamet har deltagare med olika perspektiv och genom att presentera data kan det generera aha-moments för någon som kan leda till goda idéer.

Idégenerering

När teamet har skapat sig en förståelse för vilket KPI som de vill försöka förbättra så är det hög tid att bli kreativ! Ni vill komma på idéer för att förbättra er användarresa. För att snabbt komma igång är ett tips att hålla experiment små och mängden färdigställda experiment så hög som möjligt. 

Definiera (problemet)

En hypotes är en prediktion som måste testas för att bestämmas om det är sant eller inte. Vi rekommenderar att dokumentera och presentera problemet, en potentiell lösning och vad ni förväntar er för resultat. Följ gärna mallen nedan:

Definiera (experimentet) 

Alla experiment ((tickets) bör läggas in i ett projekthanteringsverktyg. Målet är att de personer utanför growth teamet som läser ticketen ska få en tydlig förståelse för omfattningen och ska kunna genomföra experimentet utan att egentligen fråga någon av er i growth teamet. Analytikern har ansvaret för att alla experiment är spårbara och kan utvärderas.

Prioritera

Bestäm er för ett sätt att prioritera era experiment. Till en början räcker det med High, Medium och Low etiketter på era experiment. När growth organisationen är större och experimenten mer komplexa kan det bara bra att använda sig av ICE (impact, cost and ease) eller BRAS (Blink, Relevance, Availability, Scalability).

Stort lycka till på er growth resa!

Mer läsning

Andra artiklar i serien “Kom igång med Growth Management