Kom igång med Growth Management del 2

Senast uppdaterad juni 28, 2022 av

Det här är den andra delen i serien Kom igång med Growth Management! Nu när ni bestämt målen och hur ni bör takta mot det är det dags att börja kika på er var ni ska börja. Slutmålet i det här steget är att landa i vad ni ska ha ha för fokusområde för er första sprint.

Visualisera er funnel

Det första som är hjälpfullt är att titta på hur er funnel ser ut. Er funnel är en serie steg som visualiserar ert användarflöde till någon typ av konvertering – till exempel ett köp eller en registrering i en app.

Ett exempel

Vi illustrerar med ett exempel. Här har vi en funnel från ett e-handelsbolag. Vi ser att det kommer besökare från olika källor. None står för de som surfat in på webbsidan utan att ha gått via marknadsföring. Sen finns det vissa som kommer andra källor såsom email eller sms annonsering. 

Raderna står för olika steg i användarresan. Vi ser att vi tappar nära hälften av besökarna mellan första och andra steget. De kommer in på sidan men gör aldrig en sökning på produkten de potentiellt letar efter. Det verkar också vara en flaskhals i näst sista steget. Besökare har kommit så långt att de tittar på vad de har varukorgen i steget summering beställning. Dock verkar det vara mindre än 20% av de som går vidare till bekräftat köp. Det ger oss inga tydliga svar men det ger oss ledtrådar vart vi behöver börja!

Audit av användarresan

Det är inte ovanligt att vi människor blir hemmablinda för sin egen webbsida eller app. I den här delen vill vi göra en visuell representation av användarresan från kunden eller användarens perspektiv. 

Börja med att ta screenshots på de olika stegen i er användarresa. 

Ni vill se hur många steg era användare eller potentiella kunder måste ta för att signa upp för ert medlemskap eller fylla i ett kontaktformulär.

Det kan ofta vara en ögonöppnare att ha funneln i baktanke och att sen se använarresan utmejslad. Vår rekommendation är att samla ert tilltänkta growth team till en workshop där ni visar funneln och går igenom användarresan. Därefter kan ni ha en interaktiv del där ni diskuterar vissa av de frågor vi sammanställt nedan. Välj ut de frågor som är applicerbara på er affär. 

Diskussionsfrågor för workshop om fokusområde:

  • Har ni ert Unique Selling Point (USP) tydligt förmedlat? 
  • Har ni en tydlig Click to Action (CTA)?
  • I vilken utsträckning lämnar folk sin email? 
  • Vilka produktsidor har bäst effekt? 
  • Några kända stora drop offs i signup flödet? 
  • Hur tar Marketing Qualified Leads (MQLs) till Sales Qualified Leads (SQLs?)
  • Hur många blir återkommande användare eller kunder?
  • Hur kommunicerar ni med en registrerad användare eller kund?

Målet med detta steg

Målet med att göra en funnel och audit av användarresan. Vad kan vara exempel på fokusområden? 

Vi tar exemplet med e-handeln som hade problem med tapp mellan summeringen av varukorgen till bekräftat köp. De har gjort en audit av sin användarresa där de noterade att deras check-out inkluderade för många val och informationsfält att fylla i.

När de senare gjorde intervjuer så visade det sig att många blev frustrerade över leveranskostnader som först kom i ett av de sista stegen innan bekräftat köp. 

I detta fall valdes fokusområdet: Från ‘varukorgen’ till köp 

Mer läsning

Andra artiklar i serien “Kom igång med Growth Management