80% fler aktiva användare än målet

Ramboll ville stärka sitt varumärke som samhällsbyggnads och hållbarhetsrådgivare. De bad oss lansera löparappen ”ShapeRunner” och hade hade som mål att attrahera lika många appanvändare som löpare i Stockholm halvmarathon.
80% fler aktiva användare än målet

340 dygns visningstid

Ramboll fick mer än nedladdningar, våra YouTube annonser hade mer än sammanlagt 340 dygns visningstid på YouTube.

1:a 1:a i app store

Appen rankade som 1:a i kategorin “motion och hälsa” i app store före bl.a. Runkeeper.

80% fler aktiva användare än målet

Ramboll hade hade som mål att attrahera lika många appanvändare som löpare i Stockholm halvmarathon (ca 15 000). Vilket vi lyckades med råge att leverera (27 000). Självklart inom given budget.

Framgångsfaktorer

Tracking & analys

Genom att implementera Growth Hackers apptracking och vår testmetodik från början kunde vi vara datadrivna och agila inom marknadsföringen. Detta gjorde att vi snabbt kunde hitta rätt målgrupp till en effektiv cost per install.

Nära samarbete med kreativ byrå

Då vi alltid testar olika kanaler, målgrupper, marknadsmaterial och diverse skärningar dem emellan, så ställer det stora krav på den kreativa parten liksom att vårt samarbete blir effektivt, vilket var fallet i detta projekt.