Kanal-experiment

Vart når ni Era framtida kunder mest effektivt?

När vi har kokat ned vår målgrupp, så vill vi också göra ett optimalt kanalval för att nå de personer som ingår i den. Vi utgår från en underbyggd hypotes om vilka kanaler som kan vara bäst, men vi gör också experiment på lite bredare front för att täcka in alla möjligheter. Oftast är digitala kanaler mest effektiva, men vi tvekar inte att välja kanaler som är ””offline””, om vi ser att det är ett bättre alternativ att lägga pengarna på. Fördelarna med Online marknadsföring är självklart den större mätberheten, likaså möjligheten att optimera kanalen löpande genom att studera den data som kommer in från siten eller appen, som hela tiden utbildar oss i t.ex. målgruppens kundbeteende.Kanaler och verktyg skiljer sig beroende på om man agerar i en B2C eller B2B marknad. I en B2C marknad börjar vi vanligtvis med de största kanalerna där Adwords och Facebook/Instagram är överlägset störst och enklast att komma igång med. Därefter fortsätter vi med att experimentera med tex Snapchat, RTB/Programmatic, Affiliate-nätverk, Influencer-nätverk och SEO.I ett B2B sammanhang börjar vi oftast med Adwords och Linkedin för att skapa intresse för tjänsten och driva besökare in till hemsidan där mer intressant innehåll finns att läsa eller titta på. För att få ta del av innehållet på en B2B sida brukar man lägga innehållet bakom ett e-mail formulär för att få reda på vem kunden är och samtidigt sätta en cookie på användaren så att vi kan följa den potentiella kundens resa och fortsätta att kommunicera med kunden via e-mail, detta hanteras av ett så kallat Marketing Automation system. Även här så fortsätter man experimentera med flera kanaler som tex Content-nätverk men också samma kanaler som man använder sig av i B2C sammanhang kan testas för se om de fungerar för just din produkt eller tjänst.När vi fått upp ett par kanaler och vi fått in tillräckligt med data på t.ex. registreringar eller köp kan man börja titta på hur kanalerna samarbetar för att driva en konvertering, hur man spårar detta och analyserar detta kallas för attribuering.

Vill Ni ompröva er digitala kanalmix?

Kontakta oss för en gratis konsultation
! Du har inte fyllt i en giltig e-postadress